יום ראשון, 1 במאי 2016

יחידה מספר 8 - יחידת הסיכום . רויטל בית און צור

תרבות ומחול - הקשר בינהם.

בחרתי בנושא שמעסיק אותי שנים רבות ומן הסתם עסקנו בו בהשתלמות זו .

לאורך השנים אנחנו יוצרי תרבות , תרבות שמשתנה ,אך, גם משאירה את אותותיה הקדומים באורח חיינו והווייתנו .

המחול לאורך השנים ספג וסופג את התרבות , מנהגים , מעמדות אל השפה התנועתית שלו , המבנה הכוראוגרפי שלו ועוד .
אנו נוטים להתמקד בחקר המחול הקלאסי והמודרני וממעיטים לחקור את המחול האתני ומשום כך בחרתי בנושא זה לחקר עבור תלמידותיי . חשוב שנכיר עוד תרבויות , גישות , אמונות  וסגנונות מחול ואף נקרב אותם אל העולם המודרני .

מצורף מערך השיעור , התבססתי על מקורות ידע מהקורס הנוכחי , עבודת פרויקט גמר שלי שנגע בנושא וקטעי יוטויוב .

תודה על קורס מהנה ופותח עוד ערוץ טכנולוגי ומחשבתי .

יום טוב
רויטל




נושא השיעור

תרבות ומחול – הקשר בניהם
נכתב ע"י
רויטל בית און צור
קהל היעד
כיתות י-י"ב
משך השיעור
שעה וחצי
סוג הטקסט שעליו מתבסס השיעור (מדרש, אגדה (מיתולוגיה), הלכה, משנה, סוגיה תלמודית, שו"ת וכיוב').
עבודת חקר , מאמרים , ספרים, מילון



מטרות השיעור

התלמיד יכיר...
יציג...
ינתח...
וכו'
התלמיד יכיר את ההגדרה המילונית למילה "תרבות" , למילה "מחול".
נעלה יחדיו סגנונות מחול שאנו מכירים שניכרת השפעה תרבותית על המחול כגון : ריקודי בטן, פלמנקו, ריקודי עם ישראליים , דבקה ועוד.
נבחר מספר מוטיבים תנועתיים או מבנים כוריאוגרפיים נפוצים לכל סגנון וננסה לשער מה הקשר אל התרבות אליה שייך כל סגנון .


רצף לימודי


ידע קודם נדרש
הכרת התרבויות מבחינת מנהגים , תפיסה רעיונית , מקום הגבר / האישה / המשפחה , דת.



נושא השיעור הבא
בדיקה מעמיקה של הקשר בין התרבות לסגנון הריקוד השייך אליה


מהלך השיעור


פתיחה
(כ- 10% מהשיעור)

נגדיר מהי תרבות ? מהו מחול ? באופן כללי
נסקור את התרבויות בהן בחרנו להתמקד – סקירה קצרה למאפייני התרבות

גוף
(כ- 80% מהשיעור)
יחדיו נצפה בקטע מחול השייך לאחת התרבויות המדוברות וננסה יחדיו לבדוק את הקשר בין סגנון מחול ותרבות שאליה משתייך , בין מאפייני התרבות ( דת, מקום האישה/ גבר /משפחה , מנהגים, תפיסה רעיונית ) למחול לפי הקטגוריות הבאות : שפה תנועתית , האם מועבר מסר ? מבנה כוריאוגרפי , מקום בו נהגו לרקוד את המחול , מי הרוקדים ? , מי הצופים במידה ויש ? תלבושת – האם יש קשר לתרבות ? , מוסיקה – מקור משמעותי בריקוד או שולי ?

סיכום
(כ- 10% מהשיעור)

הכיתה תתחלק לזוגות , כל זוג ייבחר סגנון ריקוד ותרבות אותה ירצה לחקור לעומק .
נעלה השערות הנוגעות לקשר , מה לדעתנו הגורמים התרבותיים הבאים לידי ביטוי בריקוד ?  

הערכה/יישום/עיבוד של הלמידה
הציעו דרך שבאמצעותה ייבדק הלומד על מידת ההבנה של החומר הנלמד

ההערכה תתבצע על סמך בדיקת הקשר בין החומר העיוני שעובד ע"י התלמיד לניתוח שנעשה על ידו בדרך הדיגיטלית שבחר (  myhistro , משחק "סדר ת'ניירת " )

עזרי הוראה דיגיטליים

יוטיוב , עזרים שהשתמשנו בקורס
שילוב עזרי ההוראה הדיגיטליים ותרומתם לתכני ומטרות השיעור
עזרי ההוראה הדיגיטליים עוזרים להמחיש לתלמיד את החומר הנלמד , פותחים ערוצי תיעוד נרחבים ועדכניים .

תוצרי הלמידה של הלומדים
סיכום עיוני בו יתואר הקשר בין התרבות הנחקרת לריקוד הנהוג בה .
בחירה באחד מהעזרים הדיגטליים שבו התלמיד יבטא את הידע שלו בדרך יצירתית ובכך יביא את הידע שלו אל חבריו לכיתה.

ציינו את הספרות המקצועית בה נעזרתם לצורך בניית מערך השיעור

  1. חומרים מהקורס ,
  2. בית און צור, רויטל (1998) . זיקות של התרבות הספרדית- אנדלוסית  והערבית במחול , עבודת פרוייקט גמר, תל אביב : המכללה לחינוך- סמינר הקיבוצים , עמ' 8-18, 31-33, 39-41.
  3. אשכנזי,רות ( 1979) . "הדבקה", בתוך : ריקוד אתני בישראל, חוברת מספר 3 , המפעל לטיפוח ריקודי עדות, עמוד 14.
  4. אבן ,שושן . מילון עברי-עברי


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה