יום ראשון, 1 במאי 2016

יחידה 8: משימת סיכום - שלי אלמוג

נושא השיעור: עמים ותרבויות – שוני ודמיון ומה שבניהם

יחידת הלימוד:  מיועדת לתלמידי שכבה ח' במסגרת שיעורי קומפוזיציה.
(אך גם ניתן להשתמש בה בכל שכבת גיל אחרת).

מטרת היחידה:
• לחשוף את התלמידים לעולמות שונים שטרם הכירו ובעזרת שילוב מיומנויות למידה שונות ואמצעים    
  דיגיטליים לעורר בהם סקרנות לא רק ללמוד אלא גם להשתמש בידע שירכשו אודות הנושא.
 דרך השראה ממקור קרוב ואותנטי שלהם, יוכלו אולי בעתיד לפתח שפה תנועתית שלהם.

 מטרת השיעור: לחשוף את התלמידים למאפיינים של מחולות הפולקלור השונים תוך מציאת ייחודיות ודימיון בין המחולות.
נושא זה הנו רצף של כשישה שיעורים העוסקים במחול פולקלור/אתני.
לכן אציג בקצרה את שלבי היחידה ולאחר אצרף את מערך השיעור האחרון (שלב שלישי) המסכם את נושא יחידת לימוד זו.

מחול המשקף תרבות ועם - הנחיות לפעילות:
העבודה מתחלקת לשלושה שלבים:
1. מחקר עיוני:
•   בחירת סגנון ריקוד – התייחסות לרקע היסטורי אודות הריקוד (כיצד התגבש הסגנון).
•   ניתוח  סגנון הריקוד הנבחר, תוך התייחסות לכללי מחקר לניתוח יצירת מחול שנלמדו בכיתה.

2. עבודה מעשית המשלבת את ממצאי המחקר:
•   התלמידים צריכים לדלות את ממצאי מחקרם מהחלק הראשון, וליצור קטע ריקוד המשלב את סגנונם       
    האישי עם מוטיבים בולטים מהמחול אותו חקרו.

3. יצירת מפת חשיבה וירטואלית הנקראתspiderscribe  המסכמת את ממצאי התלמידים ושוזרת את המשותף בניהם.

נושא השיעור

עמים ותרבויות - שוני ודמיון ומה שבניהם – שיעור מסכם.
נכתב ע"י
שלי אלמוג
קהל היעד
יחידת הלימוד מיועדת לתלמידי שכבה ח' במסגרת שיעורי קומפוזיציה.
(אך גם ניתן להשתמש בה בכל שכבת גיל אחרת).
משך השיעור
מערך מסכם באורך 90 דק' - שיעור שישי ואחרון ליחידת לימוד זו.
(ניתן להאריך או לקצר תלוי בהספק התלמידים או בלוח עמידת זמנים שבוחר המורה להקציב לנושא).
סוג הטקסט שעליו מתבסס השיעור (מדרש, אגדה (מיתולוגיה), הלכה, משנה, סוגיה תלמודית, שו"ת וכיוב').
טקסט ויזואלי- סרטים, מצגות.
טקסט כתוב  - עבודת מחקר של התלמידים.





מטרות השיעור
התלמיד יכיר...
יציג...
ינתח...
וכו'
  • התלמידה תיחשף למאפיינים של מחולות הפולקלור השוני
  • התלמידה תציג מאפיינים ייחודיים למחול אותו חקרה.
  • התלמידה תצליח למצוא אפיונים משותפים בין מחולות הפולקלור אליהם נחשפה בשיעור.


רצף לימודי
ידע קודם נדרש
ממצאים של מחקר המחול של התלמידים.
(ניתוח שפה תנועתית, מוטיבים תנועתיים בולטים, תלבושת, מוסיקה, השפעות תרבותיות וגיאוגרפיות וכד').
נושא השיעור הבא
יצירות של אמנים ישראלים היוצרים בהשראת המקורות האתניים שלהם (ברק מרשל, אורלי פורטל וכד')
(זיהוי מוטיבים תרבותיים אתניים/פולקלוריים ביצירות השונות תוך שימת דגש לשפה תנועתית החדשה שפיתח כל יוצר).


מהלך השיעור

פתיחה
(כ- 10% מהשיעור)

כל קבוצת תלמידים תציג במליאה את עיקרי ממצאי מחקרם אודות המחול אותו חקרו.
מתוך הממצאים נדלה יחדיו תכונות, מאפיינים וממצאים משיקים בין התרבויות השונות
.
גוף
(כ- 80% מהשיעור)
יצירת מפת חשיבה וירטואלית הנקראת:spiderscribe  המסכמת את ממצאי התלמידים ושוזרת את המשותף בניהם -  הצגת רעיונות ונושאים לכתיבה משותפת במפת החשיבה הוירטואלית.

סיכום
(כ- 10% מהשיעור)

דיון כיתתי המסכם את תהליך העבודה שחוו התלמידים בהתייחסות להיבטים השונים:
·         היבט הלימודי – מה למדת ולאילו דברים נחשפת אשר שינו את תפיסתך ודעתך האישית בעקבות כתיבת העבודה.
·         היבט קבוצתי – תהליך העבודה בקבוצה,  שיתוף פעולה, דינמיקה קבוצתית (אווירה בין חברי הקבוצה), חלוקת תפקידים וכד'.
·         היבט חוויתי – מה הרגשת במהלך כתיבת העבודה, התייחס/י לשילוב הלמידה העיונית עם המעשית, ולחוויה האישית במהלך העבודה.
הערכה/יישום/עיבוד של הלמידה
הציעו דרך שבאמצעותה ייבדק הלומד על מידת ההבנה של החומר הנלמד

צפייה בסרטונים ומציאת המאפיינים המשיקים בין התרבויות השונות שהועלו במהלך הדיון בכיתה.
( אילו מאפיינים לדעתכם קיימים בקטע? התיחסו לנזכר בשיעור).


עזרי הוראה דיגיטליים


  •            מצגות
  •            סרטים
  •           מפת חשיבה וירטואלית
שילוב עזרי ההוראה הדיגיטליים ותרומתם לתכני ומטרות השיעור
מצגות, סרטונים, פעילות דיגיטלית (spiderscribe)
המעודדים סקרנות והנאה במהלך הלימידה ומאפשרים לרכז את עיקרי נושאי הלימידה.

תוצרי הלמידה של הלומדים
יצירת מפת חשיבה וירטואלית spiderscribe.
מחקר עיוני להגשה, קטע תנועתי השוזר בין ממצאי המחקר לשפה תנועתית אישית של התלמידה,
ציינו את הספרות המקצועית בה נעזרתם לצורך בניית מערך השיעור

ברטונוב דבורה,  מסע אל עולם הריקוד – על הריקוד כאמנות וכביטוי לאדם ולעם, תל אביב: רשפים, 1982.
גירץ קליפורדפרשנות של תרבויות, ירושלים: כתר, 1990.
ריקודי פולקלור כמקור השראה למחול האומנותימחול עכשיו, גיליון 11, נובמבר 2004, עמ' 75 – 81.
יומני מחול: http://www.israeldance-diaries.co.il/article/52/
קולות המחול: http://www.dancevoices.com/index.php?option=com_content&view=article&id=110:60&catid=28:2009-06-12-06-47-12&lang=he&Itemid=167



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה