יום שבת, 2 באפריל 2016

יחידה 7 - בעקבות הראיון עם אורלי פורטל

בעקבות הצפייה בראיון שערכה יעל מירו עם אורלי פורט, בחרתי להתייחס לנושא "מחול פולקלורי".
סוגיה העוסקת בכל הנושאים שציינה אורלי כמו: זהות, שייכות, חיפוש תנועתי, שורשים, השראה, השפעה, הגוף שלי והרגש, אותנטיות, חקירת מקור התנועה והיצירה - כפי שהסבירה את המושג אורלי "התהוות של חומרים שבאים ממני".

אני מאמינה כי חיפוש "הדבר החדש" הנו גילוי הזהות והשייכות שלנו תוך חיבור לעולם העכשווי בו אנו חיים.
זה בסיס האותנטיות אותו מציגה פורטל כפלטפורמה ליצירה ולשפה התנועתית האישית שלה.

לא חייבים להתחבר לשורשים על מנת לשאוב מהם השראה, לא חייבים לדבר שפה זרה או לשלוט במנהגים השרושים במשפחתנו בכדי להבין את הבסיס עליו גדלנו וחונכנו אך רצוי להכיר בהם ובערכם, ועל כן יצרתי מחקר מחול (שמתאים לכל הגילאים השוני מתבטא בטיב ועומק המחקר) אשר עוסק במחול עממי/פולקלורי, לו קראתי:
"עמים ותרבויות-שוני ודמיון ומה שבניהם".

בבתי הספר לומדים תלמידים הבאים ממדינות, תרבויות ומנהגים שונים, חלקם גאים במוצאם וחלקם קצת מתביישים.
רב תרבותיות הנו נושא אליו אנו חשופים ביומיום ומכאן הרצון שלי כמורה לעורר את המודעות של תלמידיי ולחשוף אותם לרבדיו השונים והיפים הקיימים בכל אחת מהתרבויות השונות, ובכך ללמדם להתגאות במה שמייחד אותם באופן אינדיבידואלי.

חלק א' של העבודה - עיוני:
על כל תלמיד (או קבוצת תלמידים), לבחור במדינה בעלת מחול המאפיין אותה ולכתוב עבודת מחקר עיונית המפרטת את ההיסטוריה של המחול וניתוח התנועה על פי כללים שנלמדו בכיתה.
(ניתן גם להרחיב את העבודה בשיתוף עם המחנכת ולהוסיף נושאים כגון: קולינריות, גאוגרפיה וכד')
בחלק המחול - יש לבחור בסרטון מהיוטיוב ולנתח את המרכיבים התנועתיים הבולטים, מוסיקליים, תלבושות וכד'

חלק ב' - מהעיוני למעשי:
לאחר כתיבת העבודה, יש לדלות את הממצאים המאפיינים את סגנון הפולקלור/ריקוד עממי אותו התלמיד בחר וליצר קטע ריקוד המשלב בין הסגנון האישי של התלמיד עם מוטיבים בולטים מהמחול אותו חקרו.

לעבודה עוד מספר תכנים הכוללים רפלקציה על תהליך וחווית העבודה.

תוך כדי תהליך העבודה אני מציגה דוגמאות לשילוב מחול פולקלורי עם מחול עכשווי וכן דוגמאות לזמרים המשתמשים בסרטונים שלהם בהשפעות תרבותיות שנות (ביונסה, מחול שבטי, אתיופי ע"י שימוש בכתפיים ועוד אלמנטים שונים, ריקי מרטין השראה מהפלמנקו וכד') זאת על מנת להנגיש להם את הנושא ולעורר בהם סקרנות והנאה ליצירה.

כמו כן, ניתן לגוון וליצור בתום התהליך מספר עבודות משותפות עם כלל התלמידים כגון:
  • יצירת מפת חשיבה וירטואלית הנקראת:spiderscribe  המסכמת את ממצאי התלמידים ושוזרת את המשותף בניהם.
  • להסריט את התלמידים וליצור וידאו קליפ משותף.
  • לבנות יחדיו משחק -מתוך אתר יוצרים משחקים (http://tracks.roojoom.com/r/9707)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה