יום שישי, 29 באפריל 2016

יחידת סיכום

 למטה נמצאת יחידת הסיכון 
מקווה שתהיה בעלת ערך עבורכן...


ממה להתחיל? או מה חשוב לי  לומר?  
חיפוש תוכן והשראה לעבודת הכוריאוגרפיה.
תכנון ועריכת שיעור : ענת גרינברג

יחידת הלימוד עוסקת באחד השלבים המוקדמים בתהליך היצירה ליצירת כוריאוגרפיה.        
       קהל היעד הוא תלמידי מגמת מחול בחטיבה עליונה.

משך השיעור הוא שעה וחצי (2 שעות מערכת רצופות)  אך ניתן להרחיב את השיעור ליותר שיעורים או לפצל אותו ל 2 מפגשים של 45 דקות (אפשרות זו אינה מומלצת).
*(ישנה האפשרות לנהל את השיעור עם ערבוב של כמה כיתות (י-יא-יב) כדי להעשיר את מגוון הרעיונות הפוטנציאלים.)

המעבר מעולם של אלתור בתנועה  לחיבור בתנועה אינו פשוט ודורש מהתלמידים לעשות שינוי באופן החשיבה אך מבקש מהם לשמר מידה של ספונטניות וחופש שיש באילתור.  אני מוצאת ששלב זה הוא שלב חשוב מאוד ומאתגר מאוד למרבית תלמידי. נהרין (נהרין 2000) מציעה שקושי זה טמון ב 3 גורמים.
הראשון הוא חוסר ההפרדה בין היוצר לעבודתו – כלי היצירה הוא הגוף עצמו. חסרה ההפרדה הפיזית בין היוצר ליצירתו שקיימת באומנויות אחרות. סיבה שנייה, הגוף הוא חומר "מוכר מדי" קל לקחת אותו כמובן מאליו מאחר והשימוש בו הוא יומיומי ותמידי. לעורר מבט חדש על גבר כה מוכר אינו דבר של מה בכך. סיבה שלישית הנטייה בלימוד מחול ליצור הפרדה בין טכניקה ליצירה. כך נוצרת הפרדה בתפיסתו של התלמיד שהטכני והפיזי קיים רק בתוך תבניות והיכולת שלו ליבר היבטים טכניים ולשחק איתם באופן חופשי יותר היא לרוב דורשת תרגול רב וגמישות מחשבתית.
לכן אחת השאלות העיקריות שתלמיד למחול מתקל בהן לקראת יצירה הוא: במה אני רוצה לעסוק? מה אני רוצה לחקור ?

נושא השיעור:  הצגת והתנסות במחקר מקדים ליצירה, בניית לוח השראה.

עזרים נדרשים : סטודיו, גישה לטלפון חכם וחשבון ווטסאפ או פייסבוק.

הקדמה: כדי להתחיל בתהליך יצירהנדרש חומר כלשהוא. כמובן שהחומר יכול להיות כל חומר אך הבחירה בו היא נקודת פתיחה הכרחית. החומר במחול יכול להיות  משפט תנועתי, עקרון תנועתי, תנועות מתוך היומיום, שיר שיש בו מילים המתארות פעולה,סיפור,דימוי, זיכרון , עבודה עם מגעים ברצפה ובגוף,ניסוי של מיקומים שונים על פני החדר ,הזמן הנדרש לפעולה ועוד.                     שיטות העבודה ליצירה הן רבות ומגוונות. לעתים התהליך מתחיל מההיבט פיסי ולפעמים מרעיון מוגדר או מופשט, שבו רוצה התלמידה לעסוק. (*שיעור זה נשען על ההנחה שהתלמידים כבר נחשפו לצורות עבודה שונות והתנסו במטלות עם חומרים שונים ביצירה. )

הרקע הרעיוני - "הנושא" כדאי שיהיה כמעין חוט המקשר את הניסוי והמחקר הפיסי ויאפשר לעבודה להיות יותר מחיבור תנועתי גרידא אבל יאפשר חופש פעולה בו ניתן להתרחק ולחזור מהנושא שהוגדר בראשית התהליך.
בשנים האחרונות גיליתי שהתלמידות נוטות לקבל השראה מעבודות בגרות ישנות המופיעות ברשת. ברצוני להשתמש ברשת כדי להפנות אותם למקורות השראה של יוצרים בשלים ומנוסים יותר דרך המכרים שלהם בווטסאפ ובפייסבוק.




מהלך השיעור :
הצגת נושא השיעור, רצוי לשבת במעגל על הרצפה ושגם המורה תשב ("בגובה העיניים") :
יש לך את כל החופש לבחור באיזה נושא ברצונך לעסוק בעבודת הכוריאוגרפיה שלך. את יכולה להשתמש בכל מה שעולה מתוך הזיכרון, הדמיון, הידע והגוף. אולי יש לך כבר קצה חוט ואולי את מרגישה אבודה מול אינסוף האפשרויות האלה. נלך יחד ונפענח מה עניין אותך במחול בעבר ? מה היום? ואז אולי נבין מה יהיה בלב התהליך לחצי השנה הקרובה.

פעילות:
(לפני שנתחיל נכין מראש או נבקש מהבנות להוציא מהתיק דף ועט להמשך הפעילות.)

1.
1.      נלך באופן חופשי בחדר... נשים לב  לדריכת כף הרגל על הרצפה, לנשימה, לתחושות בגוף , לעיניים  של חברותינו לכיתה... אפשר גם לעצור... להתיישב ...ולשכב... אבל נמשיך להחליף ולשנות בין מצבים... נשחק עם המשך... תוך כדי עצירה במנחים השונים נבחין איזה תנועה עולה אבל לא נעשה אותה רק נדמיין אותה.
זה יכול להיות  מתוך מופע מחול שראיתי , מסרט או משהו שעשיתי או ראיתי בחיי היומיום, בעבר הרחוק או הקרוב, חלק משיעור, סדנא שהשתתפתי בו, חלק מסרט מצויר  או מסרט טבע על חיות שראיתי , חלק ממשחק ספורטיבי, תמונות מחיי היומיום, ממרחב ציבורי, רחוב או פארק או אולי מהבית שלי, מהבית של מישהו אחר, מסיטואציה חברתית, או מרגע אינטימי לבדי. כל פעם שעולה לנו זיכרון ננסה לפתח אותו ולהעלות בזכרון כמה שיותר פרטים.... עכשיו לא רק ניזכר אלא נדמיין מה אפשר לעשות , זה יכול להיות הזוי ובלתי מציאותי כמו לעוף  או להישבר לחתיכות כמו צלחת, להפוך לנוזל או לעשן. הידיים שלנו יכולות להפוך לענפים  והראש לבלון פורח – כל מה שעולה לראשכם תפתחו אותו . ככל שזה פחות הגיוני .. יותר טוב. זה כמו מציאות של חלומות הכל אפשרי ולא צריך להיות הגיון כלל.... (כ 10 -15 דק)

2.
2.      כתיבת רצף : במשך 5 דקות תרשמי (בלי להרים את העט מהדף את כל הרעיונות , מחשבות, זיכרונות שעלו בך במהלך החלק הראשון גם אם זה לא מסודר או ברור . (רק את תראי דף זה) הניחו את הדף בצד. (5 דק)

3. 
3.      לחזור לעמידה או ישיבה, עצמי עיניים ,תבחרי דימוי אחד שעלה לך ותנסי להפוך להיות הדבר שדמיינת... איך זה משפיע על הגוף? איזו תנועה נוצרת מהיותך הדבר הזה? איך את זזה בתור הדבר הזה?  תני לזה להתפתח ולגדול גם אם זה מתרחק מעט מההתחלה אך תשמרי על קשר כלשהו אם נקודת הפתיחה.(5-10 דק)

4.
4.      נצפה באימפרוביזציה כמו שעשיתן ב 2 או 3 קבוצות (5-7 דק')

 5.
5.      התחלקו לקבוצות של 3 , שתפו את חברותיכן בנושא שעלה וביחד תנסחו שאלה אותה כל תלמידה תוכל לפרסם בכמה שיותר קבוצות ווטסאפ, פייסבוק  וכו'. נסחו את השאלה כך שבאמצעותה תוכלי לקבל כמה שיותר השראה, סרטונים, הצעות למוסיקה , ספרים , כל מידע שיכול להועיל לך שקשור ברעיונות וברצונות שלך ליצירה. (5-10 דק  לכל תלמידה יחד כ 20 דק')
אם עולים לשאר בנות הקבוצה רעיונות שתפו אותם ביניכן.

6.
6.      לאחר שכל אחת תנסח שאלה יהיה עליה לפרסם אותה ברשתות החברתיות בהן היא חברה. לפני פרסום התכנים נהלו דיון ביחד : איפה לדעתכן יהיה כדאי לפרסם  כך שתקבלו את ההצעות המגוונות והטובות ביותר? באיזה סוג של קבוצות ווטסאפ או פייסבוק? באיזה דרך תוכלו לחפש מידע על גבי הרשת? מה כדאי לרשום במילות החיפוש כדי למצוא חומרים מענינים להשראה? שתפו אחת את השנייה בסרטונים/עבודות/יוצרים שאתם מקבלות מהם השראה.


שעורי בית : את איסוף האינפורמציה של כל תלמידה ברשתות החברתיות ופלטפורמות השיתוף נאסוף בקובץ של גוגל פורם  אשר יאפשר למורה לראות את כל מה שנאסף ולחלוק את הידע עם התלמידות באופן פשוט.
על כל תלמידה למלא את הטופס הבא כמה ימים לאחר שפירסמה את השאלה שלה.

קישור לשאלון:






תגובה 1:

  1. ענת יקרה
    שיעור מקסים ומעורר השראה! לבטח אשתמש בו או ברעיונות העולים בו בעתיד.. תודה!

    השבמחק