יום שבת, 27 בפברואר 2016

מיומנויות ילדי העתיד - יחידה 5 חלק א'


הסרט Future Learning מבחינתי מסכם את מה שרובינו כבר יודעים, שצריך לקבל כי אנו חיים בעולם מתקדם, עם טכנולוגיה המציעה מגוון אפשרויות ואמצעי למידה מגוונים, ולכן עלינו לאמץ אותה ולדעת את היתרונות והשימושים שהיא מציעה הן כמורה והן כתלמיד.
הסרט מציג מספר נושאים הקשורים לחשיבות הלימודים עבור כולם בדגש על למידה באמצעות מחשב  וכיצד אפשר להניע וליצור מוטיבציה ללמידה בקרב התלמידים.
החל בדרך, בדינמיקה, באנרגיה ובטון הדיבור של המורה, בשימושים טכנולוגים שונים המאפשרים למידה עצמית של התלמיד, לדוגמה בשיעור המורה יעסוק בנושאים מדרגת חשיבה גבוהה והמחשב יאפשר פעולות ותרגולים בסיסיים, וכלה בחשיבות הטכנולוגיה כפלטפורמה  לסביבה לפעילות היוצרת ידע, מוטיבציה ללמידה כאשר יש סיבה ורלוונטיות לתלמיד.

שני נושאים שארצה בעיקר לתת עליהם את הדעת
הראשון הנו לאפשר לילדים להשתמש ביכולת הטבעית שלהם "לשחק".
משחק הוא כוח חזק ללמידה, גם כשהם נכשלים הם מתחילים אותו מחדש שוב ושוב עד שיצליחו. על כן, יש לעודד אותם לבחון , לנסות דברים כאשר מאפשרים להם להתנסות ללא חשש, אך בעיקר להשתמש ביכולת שלהם לחזור על פעולות, ניסיונות שיוצרת למידה שהיא בעיקר דרך משחק.

הנושא השני הוא  "הלמידה המשמעותית" הוא מה שבהוראה כולנו משתדלים לעשות.
הרי כל למידה היא משמעותית אך עוד יותר כאשר יש לה רלוונטיות וכשר היא בעלת זיקה לחיים שלנו, לתחומים שקרובים לחיינו ולצרכינו.
מצד אחד דבר זה יוצר מוטיבציה ועניין ללמידה בקרב התלמידים כפי שמוצג בסרטון אך מצד שני אני רוצה להאמין כי אנו המורים יכולים להקנות עניין וידע לא רק בנושאים שיש לתלמידינו "צורך" או "אינטרס" לדעת, אלא גם בנושאים כלליים היוצרים פתיחות ומקום להשוואה, הבנה הוליסטית של תחומים שונים דרכם יוכלו התלמידים בעתיד לבחור בדרך הנכונה והמתאימה להם מתוך ידע כללי, השוואתי, אינפורמטיבי ולא רק בעקבות למידה שאמורה לעניין אותם בשל הרלוונטיות שלה.

ישנם  תחומים שללא ספק האינטרנט מאפשר לתלמידים באופן מהיר, נגיש ונרחב ידע אך אין זה אומר שהוא מספק. המורה כמתווך, בין פערי החשיבה של התלמידים בין ההבנה ונקודות ההסתכלות השונות בין הפנמת הידע להבנתו הוא חשוב ביותר לדעתי.
ואסיים בדוגמה שהסרטון הציג שמראה צד אחד בלבד ללמידה ולשימוש במחשב מגיל צעיר מאוד: ילד שמצייר ובוחר צבעים על גבי האייפד (מסך מחשב)
יש שיתרשמו מיכולת התמרון והשליטה של הפעוט בטכנולוגיה שכזו אך יש שיטענו שלבחירת הצבע, המרקם, השימוש באחיזה חזקה או מעודנת בצבע ועוד שלל היבטים נוספים, היא זו שעושה את החוויה הזו ליותר משמעותית ולא פחות מקדמת.



4 תגובות:

  1. שלי, בנוגע למשחוק אצל ילדים. אני מוסיפה את עניין ההנאה והמוטיבציה. כולנו יודעות שתוך כדי משחק הרבה יותר נעים לבצע מטלות קשות או שאין לנו רצון לבצע. וביחס ללמידה משמעותית- אני חושבת ששימוש ביכולות הדיגיטליות של הילד לא צריך לעמוד מנגד ליכולות נוספות שיש לפתח אצל התלמיד. מה דעתכן?

    השבמחק
  2. ואני מתייחסת לדוגמא שלך מהציור בטאבלט ומוסיפה את המחשבה ששימוש בקצות האצבעות מול טקסטורות וחומרים שצריך לאחוז בהם נדרשת לפיתוח מוטוריקה עדינה ומפתחת את המוח. יש הטוענים שגירוי םיזי של קצות האצבעות מעלה את רמת הריכוז ויכולת החשיבה (לא סתאם מתפללים עם משהו ביד במסורות רבות ) וזו עוד מיומנות מוטורית שנחלשת עם כבר מגיל 3 מחזיקים רק טאבלט ביד....

    השבמחק
  3. לכן בגן עובדים הרבה עם מריחת פלסטלינה, בייחוד בגילאי 3-4.

    השבמחק
  4. תודה שירי, ענת וסמדר על תגובתכן.
    שילוב נכון בין השניים הוא האידאלי. יחד עם זאת בעידן של היום יש נטייה לזלזל ב"פרימיטיבי" ובפשוט ולדחוף לכיוון המחשב והטכנולוגיה. ילדים שוכחים ליהנות מחקירה וגילוי בתהליך למידה איטי ומגוון כי זמין להם המחשב שבלחיצה אחת קורה או יותר נכון קורים בו זמנית דברים רבים.
    אפילו המחיקה של "חזור אחורה" וביטול הקיים, לעומת התמודדות עם ציור שאי אפשר תמיד לתקן או למחוק אלא צריך להפעיל מחשבה יצירתית והתמודדות לעתים עם תסכול ויכולת התגברות עליו.
    בכל אופן, מינון... זה מה שחשוב לדעתי :)

    השבמחק