יום ראשון, 28 בפברואר 2016

מיומנויות ילדי העתיד (אוהבת את ההגדרה), יחידה 5, חלק א'

הסרטון העלה כמה נקודות שגרמו לי לחשוב הרבה על חינוך, הוראה והקניית ידע גם כמורה וגם כאמא לילדים קטנים.
נקודת המוצא של הסרטון היתה אמנם אמצעים טכנולוגיים ודיגיטליים לחינוך אבל אצלי זה עורר למחשבה נקודות שלדעתי הן כלליות ומהותיות יותר. אמצעי הלימוד יכול להיות דיגיטלי או לא מבחנתי. 
אני משתפת במושגים שישר בלטו אצלי ושמזמינים מחשבה מעמיקה: העדר המורה - כלי פדגוגי - איזה ניסוח מטלטל!!! מהו תפקיד המורה בעצם? מה בין אמצעי לימוד למורה... לפעמים אני באמת מרגישה בשיעורים שהייתי רוצה שהן ילמדו בעצמן חלק מהדברים אך אין לי מספיק כלים כדי ליישם זאת הלכה למעשה. משחק ולימוד - יש גבול ברור מדי - גם שלי התייחסה לנקודה הזו. בעייני משחק לא הולך באופן אוטומטי למשחק באייפד. משחק יכול להיות כל כך הרבה דברים. משחק יוצר מצב משוחרר יותר, לא מלחיץ, הילדים מוכנים להיכשל תוך כדי משחק, לא מפחדים מאתגרים אם הם מוגשים להם נכון. זה מתחבר כמובן לעניין הבא שמדבר על כך שהחיבור יכול לקרות כאשר הבעיות שבאים התלמידים לתפור הן רלוונטיות ונוגעות אליהם. אתה לומד משהו כשיש לך צורך בו - מה זה אומר, שאם זה לא רלוונטי הילד לא ילמד? אז אולי התשובה היא לא חד משמעית. יש הרבה דברים במערכת החינוך הנוכחית שבעייני הם מיותרים אבל הנקודה המהותית כאן היא לגרום לתלמידים להתעניין ולהבין את הרלוונטיות לחיים שלהם. דווקא במחול זה יכול להיות פשוט יותר מכיוון זה מקצוע שהתלמידים בחרו מתוך תשוקה ואהבה ולא כמקצוע חובה.
והנקודה האחרונה שהיתה משמעותית בעייני היתה לקראת הסוף כשהפרופסור דיבר על 3 מיומיוניות שהוא חושב שצריך להקנות היום לדור העתיד ולהכין אותו לעתיד הלא ידוע. הוא דיבר על מיומנות הבנת הנקרא, מיומנות של חיפוש ומציאת מקורות מידע ואמונה. אני מאוד מתחברת לתפיסה שלו שחינוך זה תחום שעוסק גם בעתידנות, ובראייה קדימה שמדברת על חינוך כהכנה של הילד לעולם שבחוץ. גרם לי להבין שחינוך זהו תחום שחייב להיות בתנועה כל הזמן. ולגבי במיומנויות שהזכיר, לפחות לגבי השתיים הראשונות (הבנת הנקרא וחיפוש מקורות מידע) - כמה פשוט, כמה נכון והזכרנו את זה גם כאן וגם בהשתלמות הקודמת בהקשרים של אינטרנט אבל גם בהקשרים אחרים.
טוב, די לחפור... :)

תגובה 1:

  1. תמה, את כותבת שהיית רוצה שהן ילמדו באופן עצמאי אך אין לך את הכלים לכך. מדוע את מרגישה שאין לך כלים? מה חסר? משחק לא חייב להיות באייפד, הקונספט של מישחוק בהוראה הוא רחב. הרעיון הוא שילוב של מאפייני משחק בתהליך ההוראה. אהבתי את המשפט- "חינוך הוא תחום שחייב להיות בתנועה כל הזמן!"

    השבמחק