בעקבות הצפייה בראיון עם אורלי פורטל עלו לדיון מספר סוגיות.
בחרתי להתייחס למורכבות של זהות אמן עצמאי: מה המשמעות של אמן עצמאי? הייתי מציגה לתלמידים נושא של להקה רפרטוארית, תפקידו של מנהל אמנותי לעומת כוראוגרף, רקדן יוצר.
פורטל מדברת על הדרך שעברה מרקדנית צעירה, דרך עבודה משותפת עם כוראוגרפים שונים לעצמאית וחוקרת.
איך מקבלים את האומץ להיות חוקרים?
השנה אני לוקחת חלק בשיעור קומפוזיציה בתיכון בו אני מלמדת וחווה קושי מאוד גדול מצד התלמידות לפיתוח שפה תנועתית.
חשבתי שבשיעור תולדות אראה מספר קטעים אשר סגנונם מזוהה היטב עם כוראוגרף.:
- גאגא- נהרין
- קיבוצית- באר
- תאטרון מחול- פינטו
- רכות מפרקים- חופש שכטר
מה מהמשעות של למצוא עולם פנימי עשיר, שופע, מורכב.
סוגיה נוספת שמעלה פורטל הוא האיחוד בין שתי דיסיפלינות: מחול מודרני עכשווי ופולקלור. שילוב שתי "קהילות", שתי זהויות. לאיזו ז'אנר נכנס סוג ריקוד זה? באיזה אופן יקבל אותו הקהל? מרכז סוזן דלל הביקורתי?
ביחס להשתלמות- מחול פוליטי, הקשר שאני מוצאת בדבריה הוא הקושי להכיל, לקבל, לתמוך בסגנון ריקוד זה מצד המוסד סוזן דלל ועל קביעתו או הקריטריונים שהוא מציב למי מופיעים שם. מחול פולקלוריסטי לעתים נחשב נחות, חברתי, פרמיטיביסטי. פורטל מגדירה אותו כבעל חוקים, זמנים מדויקים, האזנה דקדקנית לקצב המוזיקה. לעומת המחול העכשווי, המגוון, האמנותי, הרב- גוני...ההקשר הפוליטי הוא בתפישת המחול בישראל והקושי בקבלה של חדש, מיזוג, קטלוג, מזרח ומערב, פחד מגזענות, הפלייה, הנפת דגל וקביעת עמדה.
בסוף שנת הלימודים של כיתה יב אני מציגה את "המחול הקונספטואלי" וסוגרת בשאלה בה אני פותחת את השנה בכיתה י': מהו מחול?
בחרתי להתייחס למורכבות של זהות אמן עצמאי: מה המשמעות של אמן עצמאי? הייתי מציגה לתלמידים נושא של להקה רפרטוארית, תפקידו של מנהל אמנותי לעומת כוראוגרף, רקדן יוצר.
פורטל מדברת על הדרך שעברה מרקדנית צעירה, דרך עבודה משותפת עם כוראוגרפים שונים לעצמאית וחוקרת.
איך מקבלים את האומץ להיות חוקרים?
השנה אני לוקחת חלק בשיעור קומפוזיציה בתיכון בו אני מלמדת וחווה קושי מאוד גדול מצד התלמידות לפיתוח שפה תנועתית.
חשבתי שבשיעור תולדות אראה מספר קטעים אשר סגנונם מזוהה היטב עם כוראוגרף.:
- גאגא- נהרין
- קיבוצית- באר
- תאטרון מחול- פינטו
- רכות מפרקים- חופש שכטר
מה מהמשעות של למצוא עולם פנימי עשיר, שופע, מורכב.
סוגיה נוספת שמעלה פורטל הוא האיחוד בין שתי דיסיפלינות: מחול מודרני עכשווי ופולקלור. שילוב שתי "קהילות", שתי זהויות. לאיזו ז'אנר נכנס סוג ריקוד זה? באיזה אופן יקבל אותו הקהל? מרכז סוזן דלל הביקורתי?
ביחס להשתלמות- מחול פוליטי, הקשר שאני מוצאת בדבריה הוא הקושי להכיל, לקבל, לתמוך בסגנון ריקוד זה מצד המוסד סוזן דלל ועל קביעתו או הקריטריונים שהוא מציב למי מופיעים שם. מחול פולקלוריסטי לעתים נחשב נחות, חברתי, פרמיטיביסטי. פורטל מגדירה אותו כבעל חוקים, זמנים מדויקים, האזנה דקדקנית לקצב המוזיקה. לעומת המחול העכשווי, המגוון, האמנותי, הרב- גוני...ההקשר הפוליטי הוא בתפישת המחול בישראל והקושי בקבלה של חדש, מיזוג, קטלוג, מזרח ומערב, פחד מגזענות, הפלייה, הנפת דגל וקביעת עמדה.
בסוף שנת הלימודים של כיתה יב אני מציגה את "המחול הקונספטואלי" וסוגרת בשאלה בה אני פותחת את השנה בכיתה י': מהו מחול?
הי סיון,
השבמחקהעלית סוגיות מעניינות. אני רוצה להזדהות עם עניין פיתוח שפה תנועתית אישית אצל התלמידות. אני מש מזהה קושי בנושא , חוסר אונים ובחירה בדפוסים תנועתיים המועתקים ממורים אחרים או הופעות שצפו בהן. מעניין לראות כיצד תלמידות צעירות יותר ונטולות ניסיון הרבה יותר יצירתיות ומבחינתי משולות ל'פלסטלינה' - ניתן ל'עצב' אותן ולגרום להן ליצור ביתר קלות וחופשיות הרבה יותר מתלמידות בוגרות ומנוסות יותר. אני תמיד מנסה להביא לשיעורי הקומפוזיציה רעיונות שיאלצו אותן להביא דרך הגוף מקוריות, כמו סדרת שיעורים על תנועות יום-יומיות שמניבה מהן תוצאות הרבה יותר אישיות וייחודיות (בכל זאת אנחנו לא עושים ערבסק בחיי היום-יום:)
אבל זה בהחלט מאוד מאתגר ואותי אישית מעציב שככל שהשנים חולפות הקיבעון והמסגרת משתלטים על היצירתיות , בכל תחומי הלימוד, לא רק במחול
סיון, העלית שתי סוגיות מעניינות מאוד. הראשונה יכולה להוות בסיס לחקר הנושא של מחול בישראל. רגע של התבוננות מבחוץ, אבל אולי תרצי לקחת נושא זה לפיתוח כשאלת חקר בתולדות המחול כהערכה חלופית. אתחבר לדברים שכתבה ענבל, יכול להיות שזה כן בסיס לפיתוח שפה תנועתית. אולי אין רע בלהכיר אפני עבודה ושפה של כוריאוגרפים אחרים בכדי למצוא את השפה התנועתית האישית של התלמידות. בנוגע לאיחוד בין דיסיפלינות אנו מכירות את הנושא מיצירות נוספות כמו שילוב בין מחול פולחני לעכשווי, ועוד. אם תרצו, ניתן לפתח את השיח סביב איחוד או השפעה בין דיסיפלינות.
השבמחק