אחד הדברים החשובים שלמדתי כמורה בבית הספר הדמוקרטי הוא כי למידה מתרחשת בכל מקום. הילד לא צריך לשבת בכיתה מול מורה על מנת ללמוד, למידה יכולה להתרחש בחצר בית ספר, באינטראקציה חברתית, במשחק מחשב או משחק פיזי, בטיול בפרדס או מלשבת בחוץ עם חברים ולהנות משמש נעימה. לקח לי כמה שנים להבין את הגישה הזו, הרי אני לא חונכתי כך ולמדתי בחינוך פורמלי רגיל. עם השנים למדתי כי הלמידה מתרחשת בכל מקום, תפקידנו כמורים הוא ליצור מקומות המאפשרים למידה ולהאמין בעולמו הפנימי של הילד.
אם כך, מהו תפקיד המורה? ילדים זקוקים לתווך של העולם, ותפקיד המורה הוא ליצור סקרנות ועניין אצל התלמידים, לשתף אותם בתהליכים ולאפשר להם יכולת ביטוי עצמי. על המורה להתבוננן מהצד על תהליכי הלמידה של התלמידים ולסייע ולעזור בשעת הצורך. התלמידים לומדים טוב יותר מניסוי וטעיה, ראינו זאת בסרטון עם השימוש במשחק מחשב חדש, הילדים נכשלים שוב ושוב עד שמצליחים. המוטיבציה והרצון הפנימי לנסות עד שמצליחים מחזק את מוטיבציה של הילד, וזה קורה כי אף אחד לא מודד אותם בציון או מקטלג אותם.
אתן דוגמה על נחנך שלי בכיתה ז' שמעולם לא נכנס לשיעורי אנגלית, היינו צריכים להוריד תוכנה לאחד המחשבים בבית הספר והוא התנדב לעשות זאת. כל ההוראות להתקנה היו אנגלית וההתקנה הייתה לא פשוטה, לפחות לרוב אנשי הצוות, אותו תלמיד עשה זאת די בקלות ונראה היה כי הוא מכיר ויודע למרות שבשבילו זאת הייתה גם פעם ראשונה. שאלתי אותו איך הוא יודע ובכלל מהיכן האנגלית הטובה, והוא ענה כי למד דרך משחקי מחשב ושימוש במדיה, זאת דוגמא לכך כי הלמידה מתרחשת בכל מקום בכל זמן.
בתחום המחול צריך לגרות את הסקרנות של התלמידים על ידי פעילויות ומשימות המאפשרות ביטוי עצמי ורצון לחקור. האינטרנט מביא נו תשובות מהירות והמון ידע תוך כמה שניות וצריך לשלב זאת בלמידה. השימוש במדיה יכול לעזור לתווך בין משמעות המשימה למשמעות הביצוע שלה. יש אפשרות דווקא בתחום המחול, לתת חופש בחירה ויצירה במרחב פתוח ומלא מידע.
שבי ההתבוננות שאת מוסיפה מרתקת. את מחזקת את התפיסה שלמידה מתרחשת כל הזמן כל עוד אנחנו מאפשרים לתלמידים סביבה המגרה למידה. זה יכול להיות במקומות ובאופנים שונים ואני מסכימה עימך. אם כן התפקיד העיקרי שלנו כמורים הוא לאפשר סביבה כזו
השבמחק