יום שבת, 5 במרץ 2016

מבנה הסמכות הדיגיטלית - חלק ב

השאלה שבחרתי לשאול היא : מהי זהות ? מבחינה אישית או על סמך מקורות ידע .

פרסמתי את השאלה בשני אופנים : האחד , בעמוד הפייסבוק שלי וכן שלחתי בהודעה לשני חברים . בתחילה כתבתי את השאלה בלבד , לאחר מחשבה החלטתי להכין תמונה עם השאלה , (רקע מסוים חלק ללא משהו מיוחד עליו כדי לא להשפיע על התשובות . )
השני , פרסמתי בשתי קבוצות וואטסאפ . האחת , בקבוצת התלמידות שלי ,בגילאי 15-18 . השנייה , בקבוצת חברים שלי , בגילאי 40 +

קיבלתי שתי תשובות בלבד מקבוצות הוואטסאפ . תשובה אחת מתלמידה בכיתה י"א ששלחה זהות = שייכות ואז שאלתי שייכות למה ? למי ?  והיא ענתה שייכות לעם, קהילה, ארגון, קבוצה , סביבה.

התשובה השנייה הייתה מחברתי שפתחה בכך ששאלתי שאלה כבדה המצריכה מחשבה . והיא כתבה שזהות מורכבת מהחלק האישי המולד ( יהודיה, ישראלית , אישה )  ומחלק שהוא נרכש ( תרבות, אקדמאית, מאמנת מנחה ) לאלה היתה מוסיפה את הערכים המובילים אותה בחיים .

מבחינתי שתי התשובות היו ענייניות ותואמות את הגיל . התלמידה ענתה מה שלמדה לגבי זהות באופן כללי , אני כשייך לקבוצה מסויימת , גדולה .
חברתי נגעה בנושאים מורכבים של דת , לאום ומיגדר , שאין לנו זכות בחירה לגביהם , לפחות בשלבים המוקדמים של חיינו. ונגעה בנושאים מורכבים של תרבות , השכלה ומקצוע שבהם יש לנו יכולת בחירה ושליטה .

לדעתי התקבלו שתי תשובות בלבד לשאלה  המצריכה מחשבה ואני לא בטוחה שכלי התקשורת הנ"ל מתאימים לשאלות עמוקות , המצריכות מחשבה .

אני לא בטוחה שהדרך לאיסוף מידע מאנשים לגבי שאלות לצורך מחקר / הסקת מסקנות , היא בדרך של רשתות חברתיות . אנחנו עמוסים במידע ובהודעות ואנו נוטים להתעלם ממה שאינו קליט ונגיש מיידית . במידה וכן נבחר לעשות זאת , נצטרך לעשות זאת בדרך שיווקית / אטרקטיבית ומעניינת .

בנוגע ללמידה בדרך של שימוש בחוכמת ההמונים , אני בעד משום שאנו יכולים להיחשף הרבה יותר לחומרים חדשים , לשותפויות וכך אנו יכולים להעשיר את ידיעותינו ואת ידיעת הסובבים אותנו . אך, יש לברור היטיב את המידע , האם הוא חינוכי, מהימן וזאת ניתן להסיק לפי התוכן , האם הוא עובדתי או רכילותי , האם ממוקד או מפוזר וכו' .
במידה והתלמידות מפנות שאלה מסויימת , הייתי מכוונת אותן לפנות בתחילה לחתך אוכלוסייה שהן מכירות וזאת מפאת גילן הצעיר , התשובות צריכות להיבדק כפי שציינתי לעיל ( מיקוד, עומק , עובדתי ) .

תגובה 1:

  1. רויטל, מבקשת להציג עוד נקודת מבט: הצגת שאלה מורכבת, לא פשוטה ודורשת מחשבה. האם באמת הרשתות החברתיות מתאימות לסוג כזה של שאלה. לדעתי, אם היית מפשטת את השאלה, או יוצרת לה "קדימון", או כמו שאת אומרת דרך שיווקית או אטרקטיבית היית מקבלת יותר תשובות. אני חושבת שהרשתות החברתיות מספקות מידע רב והן מהוות גם סביבה להפצת מידע ואיסוף מידע אבל חשוב לדעת כיצד "לדרוש" את המידע.

    השבמחק