יום חמישי, 21 בינואר 2016

הרהורים על איזדורה דאנקן ומחוייבות אישית

באופן טבעי, כמורה למחול בחינוך המיוחד, הנושא ש"תפס" אותי בשיחה עם ד"ר דנה מילס היה איזדורה דאנקן והאופן שבו פעלה לדמוקרטיזציה של המחול. במילותיה של ד"ר מילס:

"מחול לא רק לאליטות, פתוח לכולם".

אני מתחברת מאוד לרעיון ולתפיסה הזו, אבל בפועל תוהה עד כמה זה באמת אפשרי, ובעיקר- איך. איך מלמדים אוכלוסיה שמתקשה? איך יוצרים מופע עם אוכלוסיות שונות? נזכרת כל הזמן במופע של תלמידים מבית ספר "ונצואלה" (מקווה שזוכרת נכון), כולם על כיסאות גלגלים, ללא יכולת לנוע למעט כף היד. לצערי אני לא זוכרת את שם המורה והכוריאוגרפית (לשעבר רקדנית בלהקת "ענבל") שיצרה מופע קסום, באמצעים פשוטים ומינימליים. התחושה שלי היתה שראיתי אמנות, ולא מופע ריקוד לתלמידים נכים.


חלק מהרפורמה של השר לשעבר שי פירון שמה דגש על מעורבות חברתית והתלמידים מחוייבים לשעות התנדבות אישית במהלך כל שנות התיכון.

הייתי שמחה לראות מגמות מחול ששולחות את התלמידות שלהן להתנדב במסגרות שהמחול לא תמיד מגיע אליהן- החינוך המיוחד על כל גווניו, בתי אבות, וכו'. השבוע היו בבית הספר שלי תלמידות של מגמת מחול שהפעילו את בנות כיתה ט'. הן הביאו איתן אנרגיות שאי אפשר להתחרות בהן וסחפו אחריהן את מרבית התלמידות (לא עניין פשוט בכלל!)


מצרפת חומרים שקשורים באופן ישיר ועקיף:
  1. התוכנית להתפתחות אישית ומעורבות קהילתית, מתוך האתר של משרד החינוך.
  2. כוח האיזון/ורטיגו- יצירה של אדם בנג'מין, המשלבת רקדנים בריאים ונכים.
  3. Revere Dance Studio- סטודיו למחול בסינסינטי, אוהיו. מקיים שיעור מחול לאנשים בכיסא גלגלים. הרקדניות בתפקיד "הצל" מתנדבות להשתתף בשיעור. הגעתי לריקוד הזה במקרה, בפייסבוק. יתכן שזה חלק ממופע סוף השנה או תחרות כלשהי.
  4. Groosland/ Maguy Marin- יצירת מחול של מאגי מארן (1989) שפותחת פתח לדיון בשאלה "מיהו רקדן?"





על כל תלמיד להשתתף באופן פעיל בתכנית הלימודים להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית-קהילתית ולעמוד בדרישות המצוינות בה.

התכנית תורמת לטיפוח בוגר עצמאי, מעורב, בעל תודעה חברתית, בעל חוסן נפשי, אכפתי  ורואה את המעורבות כדרך חיים.

התכנית החינוכית להתפתחות אישית ולמעורבות חברתית-קהילתית היא, כאמור, תלת-שנתית. רק עם סיום החובות הנדרשות יוכל התלמיד לקבל את ההערכה "עמד במשימה בהצלחה", שהיא תנאי הכרחי לזכאות לתעודת הבגרות.

התכנית מתפרסת על פני 3 שנים של למידה משמעותית ומעורבות פעילה (כיתה י'-י"ב):

בכיתה י': 60 שעות מחויבות אישית ו-30 שעות פעילות קבוצתית.

בכיתה יא': 60 שעות התנדבות אישית ובתנאי שהשלים את המשימות בכיתה י'.

בכיתה יב': 30 שעות התנדבות אישית ובתנאי שהשלים את המשימות בכיתה י' ובכיתה יא'.

http://cms.education.gov.il/EducationCMS/UNITS/Pniyot/Templates/RegularText.aspx?NRMODE=Published&NRNODEGUID=%7b8E427E8B-5E45-43FD-A59B-CA38D1B4195B%7d&NRORIGINALURL=%2feducationcms%2funits%2fpniyot%2flikratshnat&NRCACHEHINT=NoModifyGuest#26




2. כוח האיזון/ורטיגו




3. Revere Dance Studio





4. Groosland/ Maguy Marin



תגובה 1:

  1. שלומית וכולן, אשמח אם תוסיפו כמה מילים על הקטעים שהוספת. מה הם ומה הרלונטיות שלהם לנושא?

    השבמחק